http://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.comhttp://roozgozar.com
بازخورد ارزشیابی - تجربه های آموزشی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجربه آموزشی :

معمولاًمامعلّمان زحمت می کشیم ، سؤال تهیه می کنیم ، تصحیح

 می کنیم اما این امتحان نه برای خودمان و نه برای دانش آموز بازخورد و نتیجه ای در بر ندارد.

متأسفانه پوشه آموزشی دبیر در مدرسه به صورت کلیشه ای و حفظ ظاهر در آمده است.

یکی از کارهایی که من از بدوکار تدریس در مدرسه راهنمایی انجام داده ام و هنوز هم انجام می دهم ، بررسی سؤالات امتحانی و بازخورد آن به دانش آموزان و حتی خودم است.

آنچه در درس سنجش وارزشیابی دوران تربیت معلم خواندیم (به مقدار موردنیاز) را همیشه مدنظر قرار می دهم.

البته با تجربه خودم تعدادی از مطالب را حذف و چیزهای دیگری را که لازم می دانم به آن افزوده ام. باور کنید با این روش از همه نظر موفق بوده ام.

کار سختی است وخیلی از دبیران آن را انجام نمی دهند ولی من دریافته ام که با این کار هم رضایت شغلیم بیش تر می شود و هم در کار تدریس کمک زیادی از اطلاعات به دست آمده ، می گیرم.

نکاتی درباره نوع طراحی سؤالم به دست می آورم و  شناختم نسبت به دانش آموز و نقاط ضعف او بیش تر می شود وهم درصد قبولیم هر سال بالا است.

پس از هر امتحان هدفدار، بررسی می کنم دانش آموزان از هر سؤال چه قدر نمره گرفته اند ، اگر سؤالی را تعداد زیادی جواب نداده اند نتیجه می گیرم : ممکن است لازم باشد دوباره نکات مورد ابهام آن درس را تدریس نمایم.ویا اشکالی که در سؤال وجود دارد را درمی یابم.

نمودار بررسی درصد عملکرد دانش آموزان در هر سؤال را رسم می کنم و بعضی اوقات با مراجعه به نمودار ، چند نمونه سؤال از آن هایی که درصد پایینی به خود اختصاص داده است را به صورت گروهی امتحان می گیرم.(با توضیحات گروهی تاحدودی اشکال آن ها برطرف می گردد.)

 ضمناً همزمان با تصحیح کردن برگه های آن ها، روی برگه ای نقاط ضعف هر دانش آموز را یادداشت می کنم .این مورد در چند موقعیت به من کمک می کند.

یکی این که به سرگروه ها نقاط ضعف  زیرگروهشان را می دهم وآن ها می دانند روی چه مطالبی باید با او کار کنند.در برگه دانش آموز هم در هر سؤال که لازم باشد توضیح می دهم ونقطه ضعف اورا متذّکر می شوم (برای کسانی که به رفع این ضعف ها بپردازندو سرگروه هایی که کمک کنند امتیاز خاص در نظر می گیرم.)

خودم هم در زمان دوره ی کتاب و سؤال امتحانی حل کردن آن ها را پای تابلو می آورم و ارزیابی خود را تکمیل می کنم.

در امتحان های بعدی اگر مشکل حل شده است روی اشکال قبلی خط می زنم وگر نه باز هم به دنبال راه هایی می گردم تا به گونه ای آن موضوع تفهیم گردد.

مثلاً : امسال برای خودم برگه های تایپ شده و زیراکس شده از قبل آماده کرده ام که کارنوشتن این مطالب  وقت گیر نباشد.نمودار ها را هم که قبلاًبا دست می کشیدم و... به راحتی در محیط اکسل رسم می کنم وپرینت می گیرم.

امسال برای درس خودم یک دفتر کلاسی جداگانه ای تهیه نموده ام ، که بعداً در رابطه با آن برایتان خواهم نوشت.

میانگین نمرات دانش آموز که اکثر دبیران استفاده می کنند ، به نظر من هرگز نمی تواند جزئیات را در بر داشته باشد.

سرگروه ها در کلاس من متغیّر هستند و این بسته به آن است که در کدام موضوع درسی تبحّر کافی داشته باشند.

بیایید کم تر به ظواهر بپردازیم و بیش تر به چگونگی بالا بردن کیفیت کار توجه نماییم.




تاریخ : شنبه 87/11/12 | 3:55 عصر | نویسنده : شهرزاد نصر | نظر